Pavlova Seorang Suami

Assalamualaikum..

Ahak...Kelakar pula tajuk cerita hari ini. Poyo jer kan macam tajuk novel jiwanglah pulak. Hehe..

Sebenarnya dah lama nak buat pavlova ni sebab tengok resepi macam mudah jer. Bahan-bahan pun dah beli sejak minggu lepas. Oleh kerana kelmarin cuti hari krismas aku ambil kesempatan buat pavlova ni. Lagipun permaisuriku kerja hati tu. Aku mula buat pavlova ni pun dah lewat petang sebab pagi tu aku hangout ke bandar dengan 'scandal' aku. Dah petang baru balik ke rumah.

Sekejap jer buat pavlova ni. Bahan asasnya cuma putih telur dan whipping cream. Buah-buahan segar hanya sebagai hiasan. Aku gunakan semua buah yang ada terperap dalam peti sejuk rumah tu. Buah yang aku guna adalah kiwi, oren, strawberi dan peach dalam tin. Dua jam jer siap pavlova ni termasuk waktu membakar sejam lebih. Dapatlah dua pavlova yang sederhana saiznya.

Masa tengah bakar tu baru aku perasan sebiji putih telur telupa nak masukkan. Tapi tak apalah sebab aku tgk pavlova aku gebu jer. Siap dihias dengan whipping cream dan buah-buahan aku sejukkan pavlova aku dalam peti ais lagi. Kemudian aku pergi jemput permaisuriku pulang dari kerja. Tiba di rumah pavlova tu dah sedia untuk dimakan. Rasanya manis sangat. Aku rasa sebab kurang telur. Jadi lepas ni kena kurangkan gula lagi. Tapi topping whipping cream memang sedap. Macam aiskrim vanilla jer rasanya. Berikut gambar masa tengah bakar dan yang dah siap dihias.


Sekian, cerita Pavlova Seorang Suami dari aku. Kita jumpa lagi di kisah Pizza Emak pula selepas ini. Hehe..
Terima kasih. Wassalam.



0 komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...