Tahun Baru Kisah Baru


dah setengah bulan tahun 2011 yang penuh dgn kisah suka dan duka berlalu...kini 2012 hadir membawa harapan baru kepada kehidupan yang lebih bahagia...

ahak...aku bukannya pandai sgt nk berblog ni...lebih2 lagi aku sgt benci buat karangan atau esei sejak dari zaman sekolah dulu...oleh itu aku rasa blog ni bakal terbiar bersawang begitu saje beberapa kurun lg...

erm..nak citer ke kisah aku yg lps?k la, aku review serba sedikitla apa yg telah aku lalui selama ni..seperti yg mgkin korang tahu, aku pernah bertunang suatu ketika dulu..namun kerana tiada jodoh ikatan pertunangan kami terputus bermulanya bulan februari tahun lps...memang susah nak terima pada mulanya...kalo boleh diibaratkan, rasa seperti kaca yg terhempas ke lantai...nasib baik hati aku ni tahan lasak mcm pinggan arcopal..haha...tp rasa sakit tu mmg sgt sakit...sampai sekarang masih terasa..mgkin rasa itu xkan hilang sampai bila2...xpela, tu semua cerita lama..aku pn xnk salahkan sesape...biarlah dia bahagia dgn pilihan dia sbb aku pn dah ada org lain yg lebih berharga dalam hidup aku dan tahu menghargai aku...heheh..

cerita tentang kebahagiaan aku skg ni jap lg aku cerita...aku nk teruskan dulu cerita tentang pengalaman berharga yg aku lalui tahun lepas...habis jer kisah putusnya sebuah ikatan yg mengganggu gugat emosi seluruh keluarga aku, bermula pula kisah si bujang mencari jodoh...haha..macam desprade jer kan...bkan tiada atau xnk mencari pengganti cuma mgkin waktu tu hati aku masih remuk lg...namun setelah didesak oleh keluarga maka aku layankan jer kakak ipar aku nak 'mengenenkan' aku dgn rakan gurunya...mak ayah aku datang ke JB dan tetiba kakak aku ajak aku mkn mlm kat rumah dia...aku pn pegila..rupa2nya diorg berpakat menjemput rakan guru kakak ipar aku tu mkn mlm bersama...aku dh agak sbnrnye jd aku layankan jela...lps dia blk kakak aku bg no tepon kwn dia tu...setelah ditanya oleh keluarga aku, lepas seminggu baru aku msg kwn kakak aku tu...tp tiada jawapan yg diterima...heheh...drp kakak aku dpt tau rupanya dia tawar ati sbb aku mcm x berminat dgn dia...mmg pun...hahaha...kejam plak aku rasa...

habis kisah pertama selepas aku putus tunang...keluarga masih x putus asa nak mencarikan aku jodoh...gelojoh betul kan x menyabor2...haha...bgla aku tempoh bertenang skit...xpela, aku layankan lg...akak ipar aku tunjukkan gamba kat henpon dia...dalam hati, ishh..rase mcm berkenan plak...nampak gaya mcm muslimah sejati sbb bertudung sedikit labuh...layak ke ngan aku yg x berapa nk muslimin sejati ni..heheh..so aku try jela...x kenal maka x cinta kan..x cuba x tau...dia kata nak kenal n nak berkawan kene jumpe mak bapak dia..gulp...ketatnye...haha..mak ayah aku plak beriya2 suh jumpa...okla nnt aku p jumpe..skali, mak ayah abg n akak aku ajak p skali umah dia...hahaha...dah mcm nk merisik plak...bengang plak aku rase...x gentle la bwk mak ayah nk berkenalan ngan awek kan...heheh.....aku ikutkan lg..xnk jd anak durhaka la katakan...selang beberapa hari family dia plak dtg umah abg aku sempena befday aku....aku masih tersipu2 diam pemalu nk bersuara...hahahaktuih...nak muntah jer dgr kan...hehe..lps tu barula kami mula bermesej-mesetan...x sampai sebulan dia dah declare aku sebagai teman istimewanya kpd kwn2 dia...sedangkan aku dgn dia xde apape lg pn sbnrnya...byk gak kisah sepanjang aku berkawan dgn cikgu kaunseling ni...sampaikan dia plak yg kene kaunseling ngan aku....hehe...dgn dia la aku kenal secret resepi, tgk wayang, dll...dlm mase dua bulan kami dh mula rapat...aku ajak dia teman g kenduri kawen...kira org tgk mmg mcm pasangan ideal lah...ramai yg mula bergembira tgk aku dah x bermuram durja lg...hahaha...yg baik2 jer org nampak..yg kurang baik biarlah aku simpan demi menutup aib mereka yg terlibat...

kisah kedua ni belum habis lg..bulan 4 aku dpt kerja dgn gomen kat batu pahat...kampung kelahiran aku...aku terima jela membawa hati yg lara...haha...ayat poyo lg...walaupun pendapatan aku berkurang dgn byknye dgn keje baru ni, aku terima jer dgn niat nak menjaga kedua org tuaku bila mereka uzur nnt....murni sungguh kan niat aku...hahaha...ok, berita aku bakal berpindah ke batu pahat ni tidak berapa disenangi oleh mak bapak cikgu kaunseling tu...kalau boleh mak dia nak dia duk bawah ketiak sampai tua kot...hehe...xbaik ek aku ckp camtu...sbnrnya dia cuma dua beradik...sorg laki sorang pmpn...tentulah berat mak dia nak lepaskan dia...hehe..jd setelah aku berpindah ke batu pahat aku bg peluang utk dia buat keputusan...samada nak teruskan dgn aku atau berhenti je...setelah menimbangkan perasaan org tuanya, dgn berat hati dan teresak2 dia melepaskan aku pergi...aku no hal jer...hehe..kesian ngan kelakar plak aku rasa...dgr citer dari kakak aku dia agak frust sbnrnya...ambil masa beberapa bulan gak nk lupakan aku...hehe...tp kami putus cara baik maka x menjadi masalah sgtla..erk..ade hubungan ker yg diputuskan?aku xpenah declare apapepn dgn dia...heheh....

habis kisah kedua bermula pula kisah baru kehidupan aku di kampung halaman yg terchenta...hehe...hmm..camne ek aku nak mulakan kisah seterusnya ni...daripada petang bawak ke malam aku nk abiskan crite aku ni....suasana bekerja di sektor gomen ni mmg jauh berbeza dgn keje aku sblm ni...aku boring skit kot...heheh...malas nak cerita la pasal kerja...aku terus sambung kisah hati la ye...masuk2 tempat baru ni kdg2 aku rasa mcm jadi perhatian plak...hehe...yela, mungkin sbb dlm byk2 pekerja baru yg masuk aku sorang jer lelaki yg masih bujang...yg lain kebanyakannya perempuan...sebagai lelaki yg sedikit pemalu kekok gak aku nk biasakan diri pada mulanya..aku mula dirisik oleh pekerja2 lama tempat aku bekerja...ramai gak yg berkenan nak buat menantu rupanya...hahaha....aku tak melayan sgt sbb kisah aku dgn cikgu kaunseling tak abis lg pada masa tu...tp sebab aku dah rase mmg tak berapa ada harapan dgn cikgu tu, aku dah standby dari segi mental gak cari target baru...hehe...kali ni mmg niat aku sendiri nak cari pengisi kekosongan ati aku ni...takde lagi paksaan dari keluarga...rakan sekerja aku tak berapa nampak sangat yg sesuai sebab masa tu aku tak kenal lg rakan2 dari jabatan lain..yg ada cuma budak praktikal kat unit aku yg dah nak abis tempoh praktikalnya...dgn cikgu kaunseling aku masih teruskan lg masa tu..bila budak praktikal yg ade mase tu dah habis praktikal diorg, masuk lagi budak praktikal yg baru...unit aku ade 2 org..salah sorang ni la akhirnya bakal jadi tunang aku 22hb ni dan bakal isteri aku nnt...insyaAllah..

pada mulanya takde apape berlaku..aku, rakan2 sekerja dan bdk2 praktikal tu selalu keluar mkn bersama...kami yg bujang2 ni slalu lepak same2..bebual...lama2 kitorg makin rapat...tp aku x penah terfikir ape2 sbb masing2 dah ade pakwe...diorg selalu luah masalah diorg kat aku..aku plak slalu kongsi pengalaman aku...pastu aku dapat tau salah sorg drp diorg ni putus ngan pakwe dia..aku yg ade pengalaman disakiti ni rasa simpati la...aku makin rapat ngan dia...kadang aku ajak dia keluar ngan member aku g karoke ke, tgk wayang ke...kat pejabat aku dah mula kene gossip n jadi bahan usikan...aku buat tak tau jer..kadang2 layankan...hehe..aku takde terfikir apapepn sbnrnya..lagipn masa tu aku lum abis lg cikgu kaunseling tu...dah tau mcm takde harapan dgn cikgu tu, lama2 aku mcm dh terjatuh hati plak dgn bdk praktikal ni...secara automatik aku ter'caring' lebih dgn dia...hehe..aku lambat sedar...memandangkan aku masih ada janji lain n tempoh masa yg aku bg kat cikgu tu belum abis, aku pendamkan semua yang aku rasa dgn serba salah...dgn perasaan aku yg dah mula tersuka atau tersayang akhirnya si dia menamatkan tempoh praktikalnya..namun hubungan kami tidak berakhir lagi dan mungkin takkan berakhir sampai bila2...insyaAllah...

ahak...aku sambung lg cerita ni selepas beberapa hari tertunda...heheh...pemalas sungguh kan aku ni...sampai mana ek..hm..k, sampaila bakal isteri ku ni abis praktikal masih takde apape hubungan antara kami walaupun aku semakin sedar yg aku dah mula sayang padanya...kemudian satu hari tu dia pn ukm anta dia punye report praktikal...dia stay sane...ada cerita yg tak best disebalik ni tp takpela...tak penting pun..dia balik dari ukm aku offer anta dia blk umah..aku jemput dia kat basten..kebetulan hari tu hari terakhir tempoh yang aku beri pada cikgu kaunseling tu, dia call aku dlm perjalanan aku ke basten...dah aku terpaksa bhenti tepi jln nk ckp dgn cikgu kaunseling tu...perbualan yg penuh dgn emosi...maka berakhirlah sebuah hubungan yg baru nk bermula..hehe...terer gak aku berlakon pd mase tu... :P

kemudian aku teruskan perjalanan ambil bakal isteri aku ni...oleh kerana aku pernah janji ngan dia nk tgk citer transformer dgn dia kitorg pegi square one dulu...sampai merajuk2 dia dgn aku sbb citer transformer ni..hehe...ni kali pertama kita keluar berdua...mmg kekok gak la rase..hari2 lps tu kami makin mesra...aku pernah beberapa kali melamar dia jadi teman istimewa aku tp dalam nada gurauan...akhirnya pada awal bulan 7 aku nyatakan secara serius hasrat hatiku..dan pada 8 Julai 2011 jadilah dia kekasihku secara rasminya.. ^_^ bermulalah episod2 indah aku dan dia...kali pertama kami berjumpa di tasik Y slps aku abis kerja...mmg sgt kekok..haha..dgn bahasa diri kami kau aku jer terasa sgt janggal...heheh..kemudian selalulah dia dtg jumpe aku kat tasik Y lps aku abis keje..kalo dia x dtg, aku p sane jumpe dia....kami dating kat Punggor atau Sg. Lurus...hehe...tak rugi aku memilih dia sbb aku rase sgt disayangi n dihargai... :) xlame slps tu dia ke JB utk mencari pekerjaan....dia stay umah sepupu/kwn dia..kebetulan weekend tu gak aku ada ke jb atas urusan kerja lama...aku ambil kesempatan dating dgn dia kat danga bay mlm minggu tu...temujanji terindah yg pernah aku rase....hehe...kami jln2 kat danga bay tu mcm kat luar negara jer rasenya...tak pernah aku rase seromantik tu...aku belikan dia belon bentuk love...kami naik pirate ship n main permainan2 lain...hmm...byk lagi detik2 terindah kami bersama slps hari2 tu sampai tak tersenarai aku nk senaraikan...panggilan kami pn dah bertukar drp kau aku kpd abg syg...hehe...tu pn slps ditegur beberapa kali oleh org lain termasuklah mak aku....

aku skip terus hingga waktu sekarang...sebenarnya aku sedang menghitung detik kami diikatkan dgn ikatan pertunangan pada 22hb Januari ni...aku harap kali ni tiada lg masalah dan hubungan kami bahagia sampai ke anak cucu cicit seterusnya ke syurga nnt...insyaAllah...aku nak berikan yg terbaik untuknya...aku nak jadikan setiap detik yg berlalu tu menjadi detik terindah yg terpahat di hatinya... :) hmm...cerita tentang pertunangan ni nnt aku update lps 22hb ni jelah ye...

hmm...byk lg kisah menarik antara kami tp rasanya cukuplah dulu setakat ni dulu aku kongsikan...kisah2 peribadi aku yg lampau tak perlu la aku kongsikan...biarlah ianya menjadi sejarah begitu saje...aku akan kongsikan cerita yg baik n menarik jer...yang lain2 yg tak baik tu kita delete jer dari memori kita....

sekian saje cerita aku setakat ni...lps ni akan selalu update cerita fantasi antara kami yg bakal menjadi realiti...segalanya hanya fantasi terindah sahaja yg akan tertinggal n tercoret di sini...jumpe lg di lain masa...harap x bersawang lg la blog ni...hahaha...


nota kaki ::
aku copy paste apa yg aku post di facebook kesinambungan daripada apa yg ditulis oleh sesorang itu diblognya...
"ahak...semakin ramai yg terasa rupanya...aku xpenah sebut direct nama sesape...aku mmg camni tp itu semua dah xde kaitan dgn ko lg..mgkin mmg aku masih terperangkap dgn perasaan sendiri..perasaan yg ko ciptakan...xperlulah nak kasihan atau menghina aku sbb bukan ko yg melaluinya...maaf sekali lagi kalo ko terasa...i never mention ur name..im not intend to talk bad about u or condemn u...ramai lagi yg aku jumpe lebih teruk dari aku..dari ko...akhir kata, semoga kalian bahagia...hehe... :)"
aku harap dia tak perasan lg...segala tentang kecurangan atau perkara2 yg melukakan hati bukan semuanya aku tujukan pada dia...sbb aku byk jumpe kes lain lagi selain dia...akhir kata aku minta maaf pada semua andai selalu terasa hati dgn aku....



0 komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...