Outdoor time.. Where to go?


Hehe.. Tajuk nak omputih jer tapi dalam blog semua 100% bahasa melayu pasar. Kali ni aku nak cerita pulak tentang salah satu yang aku minat tapi tak terlayan iaitu aktiviti luar seperti memancing, piknik, camping, mendaki dsb..

Dah dekat 9 bulan aku balik kg aku di Batu Pahat ni. Rasanya dah banyak kali gak aku buat aktiviti outdoor ni tp belum ada yg betul2 mencabar aku rasa. Setakat pegi memancing, piknik dan naik Gunung Soga beberapa kali dgn Buddy aku dan juga Cik Tunang aku. Masa tu lum jadi tunang lg. Pernah dulu tunang aku kata kawan dia ajak camping kat Gunung Ledang tapi sampai sekarang hasrat tu tak terlaksana. Takpelah, kalau nak pergi camping aku rasa baik tunggu jer sampai lepas kahwin nnt baru pegi. Senang sikit takde masalah nak ke mana2 dgn dia nanti.



Memancing di Pantai Minyak Beku

Buat masa terdekat ni banyak gak yang aku teringin nak buat..tapi yang simple2 jela. Aku teringin nak memancing kat Sungai Lurus atau pun pantai Punggor. Dah banyak kali aku dating ngan tunang aku sampai rasa gian pulak tengok orang memancing kat situ. Hehe.. Set joran memang sentiasa aku bawak dalam kereta tapi umpan jer tak penah teringat nak sediakan. Jadi minggu ni kalo aku pegi dating lagi kat sana aku nak siapkan sekali la kelengkapan memancing. Leh sambil2.. Tak dapat ikan pun takpe sebab si puteri duyung dah dalam tangan..hehee.. :p




Bersama keluarga bakal mertua memancing di tasik Taman Botani, Sri Medan.

Pastu aku nak naik gunung lagi. Eh, sebenarnya tahap bukit jer tapi orang panggil gunung. Kali ni aku nak naik Gunung Banang pulak. Gunung Soga dah banyak kali gak la aku naik dgn kwn2 aku. Masa aku baru2 kapel dgn tunang aku ni pn aku selalu beriadah berdua naik gunug Soga ni dgn dia. Tapi lepas dia mula kerja tak dapat lagi la kami nak naik ke sana. Masa tidak mengizinkan. Gunung Banang pulak memang dah lama aku teringin nak naik tapi tak penah lagi tertunai hasrat tu sampai sekarang.

Balik BP ni member dah tak ramai nak di ajak. Dah la aku ni tak berape pandai nak berkawan kalau nak cari kwn baru pun. Kalau kepale gile aku datang balik semua aku buat sorang mcm mase zaman study dulu. Pernah dulu aku naik Gunung Angsi di Negeri Sembilan buat pertama kali sorang2 jer. Tapi kali ni tak mungkin kot aku pegi sorang2. Pandai la aku cari kwn yang sesuai utk pegi sane nanti. Lagipun aku dah ada Cik Tunang yang setia menemani ku ke mana saje. Aku sgt bersyukur dapat teman sehidup semati yg sgt easy going. Walaupun dia boleh diajak ketengah ketepi tapi aku tau dirinya masih seorang gadis yang lembut. Bukannya wanita lasak yang sgt meminati aktiviti luar ni. Sebab tu apape aktiviti yang aku buat bersama dia masih mempunyai had yang tidak melebihi tahap ketahanan wanita melayu terakhir. Hehe..




Hutan Lipur Gunung Soga

Err..balik semula pasal cerita Gunung Banang tadi. Dah lama sebenarnya aku tau pasal Gunung Banang ni. Dari kecik aku dgr bermacam2 mitos tentang gunung ni. Dulu family aku dok kat Kg. Petani, Jln Minyak Beku tu dgn atok aku. Mase umo aku setahun ayah aku pindah rumah barunya. Rumah aku duduk skg. Tapi kecik2 dulu slalu la ikut atok (nenek aku..org johor panggil datuk atau nenek sama jer panggil atok) aku blk umah dia kat Kg. Petani tu. Best... Atok aku selalu cerita pasal mitos2 puteri bunian area situ (Minyak Beku dan G. Banang). Orang dulu2 kalau buat kenduri kendara pinjam pinggan mangkuk dgn org2 bunian tu. Tak silap aku tempat diorg pinjam kat perigi Batu Pahat ataupun batu kapal kat kaki gunung berhampiran kampung tu. Aku tak berapa ingat. Tapi lebih kurang camtu la cerita dia. Ayah aku ada cerita dia penah pegi kat batu kapal tu beberapa kali. Batu kapal tu sebenarnya batu besar yang berbentuk muncung kapal terletak di kaki gunung Banang dan hulu sungai petani. Ayah aku kata dulu mmg cantik kawasan tu. Ada anak sungai dan gua kat kawasan batu tu. Tapi tu dulu la..skrg taktaula camne ropa dia kan.


Gunung Banang

Hehe..panjang betul kan selingan. Aku dah survey kat internet dgn beberape org yg dah pegi Gunung Banang tu. Ada 2 trek naik ke situ. Yang paling senang ikut trek jalan raya sampai ke pemancar. Trek ni paling mudah. Setakat nak exercise bolehlah. 2-3jam turun dan naik. Satu lagi trek ikut batu kapal yang aku ceritakan tu. Yang ni baru best sebab mencabar sikit. Trek ni ikut denai hutan. Menyusur dari sungai Petani sampai jumpe batu kapal pastu startla mendaki. Bila ntah dapat naik ikut trek ni. Takpela, insyaAllah nanti2 aku akan pegi gak ikut trek ni. Buat masa terdekat ni aku nak jalan2 jer ikut jalan ke pemancar tu.

Hmm..bila sambung malam nak siapkan post ni terus ilang pulak idea nak bercerita. Hehe.. Ntah bila kan dapat bersantai dan beriadah dengan outdoor sports and activities ni. Suka tapi malas tu yang perut semakin bahagia berkembang. Hahaha.. Okla, cukup jer setakat ni dulu post aku untuk kali ni. Kita jumpa lagi di lembaran kisah yang akan datang. Sebelum tu kalau ada sesape nak join aku dgn aktiviti luaran kontek jela aku. Takde hal punye kalau nak join. Jangan risau tentang modal. Semua aktiviti aku menggunakan budget yang rendah. Kalau nak memancing aku ade banyak joran. Roger jela ye.. Hehe.. ~_^



nota kaki::
Nota kaki kali ni aku cuma nak update tentang persiapan majlis aku pada bulan 5 dan 6 nnt jer.. Hujung minggu aritu aku dah survey2 mak andam dgn tunang aku dan mak dia di sekitar Rengit dan Parit Raja. Mahal gak ek pakej pengantin sekarang. Akhirnya dapat gak aku satu andaman di Parit Karjo dengan harga yang sangat berpatutan. Mak andamnya pun muda lagi jadi kami yakin sikitla dgn solekannya. Baju pun dia buat baru khas untuk kami. Dalam minggu ni juga aku kene settlekan tentang hal pernikahan pulak. Esok kot baru aku pegi pejabat kadi. Tu jela setakat ni... :)



0 komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...