Barang-barang Hantaran?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEggFVFM_8PFspqz0ZzBIKpC0PUnSJ7p_kzi4M7-tm-08Tc9BVyNonbu-ZYScRNb0bA9rxEfI6dLs8CqXzndt9r-7731eRWGUbps7AAyYu92HQGkicsDz7Lojgg6RGvmdeiSrNr6ApepDoA9/s1600/DSC_5839.jpg

Entri kali ni aku nak cerita pasal hantaran. Bukan nak cerita pasal hantaran aku, tapi lebih kepada secara umum tentang barang hantaran semasa bertunang dan perkahwinan. Tentu ramai yang pening memikirkan nak beri apa untuk barang2 hantaran ni. Lebih2 lagi kepada mereka yang pentingkan jenama dan gahnya hantaran tu. Bagi mereka yang tidak mementingkan jenama tidak berapa menjadi masalah untuk menyediakan hantaran. Malah tetap dapat membuatnya kelihatan gah jika pandai menghias dan mengaturnya.

Mengikut adat secara lazimnya hantaran ini dibuat dalam bilangan ganjil dimana pihak perempuan perlu membalas lebih seperti 7 berbalas 9, 9 berbalas 11 atau kadang2 sehinggakan 13 berbalas 15. Pada aku tidak menjadi masalah banyak mana sekalipun hantaran yang diperlukan kerana ia boleh diperbanyakkan dengan perbagai cara dengan sedikit modal.

Berikut aku senaraikan barang2 yang boleh dijadikan hantaran.

Hantaran yang mesti disediakan mengikut adat :
  1. Mas kahwin / Cincin / Gelang / Rantai (pihak lelaki)
  2. Sirih junjung / tepak sireh (kedua-dua belah pihak)
  3. Kain / Baju / Persalinan untuk abang atau kakak pasangan jika melangkah bendul (bergantung kepada permintaan atau adat setempat)
Hantaran pihak lelaki (untuk diberi kepada pihak perempuan) :
  1. Kain ela / baju siap (kurung/kebaya)
  2. Handbag / Purse
  3. Kasut
  4. Set make-up
  5. Telekung
  6. Sejadah
  7. Tuala
  8. Perfume
  9. Kek
  10. Bakul buah-buahan
  11. Bunga rampai / potpouri
  12. Manisan / coklat / muffin / kuih muih / gula-gula
  13. Telur dihias.
  14. Pulut kuning.
Hantaran pihak perempuan (untuk diberi kepada pihak lelaki) :
  1. Baju Melayu
  2. Samping
  3. Songkok
  4. Baju Kemeja
  5. Seluar slack
  6. Neck Tie
  7. Set tali pinggang dan wallet
  8. Kasut / Stokin
  9. Kain pelikat
  10. Sejadah
  11. Tuala
  12. Perfume / Toileteries
  13. Kek
  14. Bakul buah-buahan
  15. Bunga rampai / potpouri
  16. Manisan / coklat / muffin / kuih muih / gula-gula
  17. Telur dihias
  18. Pulut Kuning.
Banyak kan barang2 yang boleh dijadikan hantaran. Ada barang2 dalam senarai tu boleh disatukan untuk dikurangkan jumlah dulang hantaran. Senarai kat atas ni cuma barang2 yang biasa (common) orang jadikan hantaran. Banyak lagi barang2 yang boleh dijadikan hantaran. Bagi yang dah terlebih2 duit tu bolehlah bagi smartphone ke, dslr ke, jam tangan yang mewah2, tablet pc dan macam2 lagi la. Ada juga yang bagi pelik2 atas permintaan pasangan masing contohnya seperti stering spot kereta, graphic card paling power dan lain2 lagi barang idaman. Kalau mintak pelik2 luar kemampuan tu cancel jela cari lain. Belum apa2 dah menyusahkan apatah lagi bila dah bersama. Hehe..

Kalau pada aku yang sederhana jer kemampuan ni tak perlulah beli barang mahal2. Tak perlu terlalu mahal dan berjenama. Biar murah asalkan banyak, meriah dan bergaya. Bila dihias nanti tetap nampak cantik dan gah juga. Barang2 cukuplah beberapa dulang sahaja selebihnya perbanyakkan dengan manisan dan makanan.

Aku rasa cukuplah setakat di sini sahaja dahulu. Diharap entri kali ini dapat membantu sesiapa sahaja yang sedang pening memikirkan tentang barang2 hantaran. Kalau ada apa2 yang ingin ditanya atau ditambah boleh menulis diruangan komen atau ruangan chatbox di tepi ini.

Sekian, wassalam.



Nota kaki :: Gambar ihsan En. Google.



2 komen:

Wah! Banyak betul jenis-jenis barang yang diperlukan dalam hantaran. Kalau semua nak dibuat sendiri, memanglah macam2 kena buat. Tapi sekarang ramai orang upah saja atau beli yang dah siap kan?
Thanks for sharing ;)

 

xbyk pn nk buat sbnrnya..paling sikit yg biasa org buat 5 dulang berbalas 7..skrg ni mmg ramai yg upah jer utk menghias...budget yg plg rendah pn rm50-rm100 utk setiap dulang hantaran...nk jimat cari bekas bertutup spt kotak lutsinar...hiaskan bekas tu jer...anggaran kos utk brg hiasan pn lebih kurang rm50 juga...semuanya bergantung kpd budget..sy slalu gak tolong kwn2 kira budget n nasihat utk jimatkan kos... :)

 

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...